Má banka pomáhat firmám se snižováním emisí?
Podrobnosti o partnerství Komerční banky s Impact Metrics. Rozhovor o tom, proč se jedna z největších českých bank rozhodla aktivně vstoupit do zelené transformace byznysu a jak chce propojit měření…
Svět se mění a my se měníme s ním. Stěží bychom hledali vhodnější shrnutí loňského roku, který byl pro nás všechny opravdu dynamický a otevřel mnoho nových příležitostí.
Zeptali jsme se Martina Klofandy, jednoho ze zakladatelů Impact Metrics, na to, jak se proměnil přístup firem k udržitelnosti a na jaké trendy budou hýbat oblastí ESG v roce 2024.
Pozoruji dva hlavní přístupy k otázce ESG. Ten, se kterým jsem se v segmentu středních a větších firem setkal letos nejčastěji, je, že sledují vývoj, mapují možnosti a formují si jasnější obrázek toho, co pro ně ESG znamená a jak by to mohli řešit. S blížícím se koncem roku je patrné, že již aktivně hledají konkrétní řešení.
A tou druhou skupinou, která nám dělá největší radost, jsou firmy, které ESG uchopily aktivně a bez kompromisů. Pochopily, proč je dobré se ESG věnovat, a nechtějí klouzat po povrchu nebo ESG vykazovat v rámci compliance bez větší přidané hodnoty. Tento přístup vidíme hlavně u rodinných firem, kde je cítit větší sounáležitost s tím, co firma dělá a jak to dělá. Udržitelnost je pro ně zkrátka přirozenější téma než v anonymním korporátu.
Jsme výrazně průmyslovou ekonomikou a potýkáme se s obtížnou dobou spojenou s vysokými cenami energií, dalších vstupů a nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. Každá těžká doba ale přináší nové možnosti. A z mého pohledu je nyní ideální momentum pro inovace směřující k udržitelnosti. Kdo se této příležitosti nechopí, nebude mít na globálním trhu šanci.
Udržitelnost, stejně jako cokoliv jiného, se musí firmám vyplatit. Musí pro ně být dostupná ať už v podobě řešení, které ji pomohou analyzovat a řídit, tak především ve fázi realizace. Zde vnímám klíčovou roli bank, které se letos ukázaly jako hlavní síla transformace. Věřím, že banky brzy přeřadí na ještě vyšší rychlostní stupeň a nabídky zelených produktů vyvolají zdravou konkurenci mezi nimi. A z toho budou firmy těžit.
Pozoruji sílící trend, kdy stále více jednotlivců i firem projevuje zájem o udržitelnost.Těší mě, když vidím více retailových značek, kterým se udržitelnost propsala do produktů a strategií v různých oblastech. Mají obrovský zásah a to, co je nejvíc potřeba, je nastartovat každého jednoho z nás ke změně, zvědomit si udržitelnost a proměnit ji v nedílnou součást každodenní rutiny. Když firmy přijmou vědecky podložené závazky, transparentně komunikované a skutečně realizované, je to krok správným směrem. Věřím, že se z toho stane silnější trend a z udržitelnosti pak nový standard. V praxi firem by mělo znamenat, že udržitelnost bude součástí kalkulací přímých nákladů při výrobě nebo pořízení (COGS), nikoliv pouze marketingových.
Bohužel vidím i ne úplně pozitivní trend v rozsahu greenwashingu, ať už vědomém či nechtěném, který je způsobený hlavně neznalostí. S tím druhým se snažíme svou činností něco dělat, s tím prvním si snad poradí nová legislativa, která bude lakování nazeleno penalizovat.
Našli jsme jasný směr, kterým se vydat. A když máte směr a víte, kam jdete a proč tam jdete, pak už je všechno jednoduché :). Obrovskou radost mi dělají lidé, se kterými pracujeme a které přitahujeme, ať už to jsou kolegové ve firmě nebo naši zákazníci. Souzníme v hodnotách v našem přístupu a cílech. Tak to funguje v konzultačním světě a my se nyní snažíme přenést to i do digitálního prostředí.
Po několika letech příprav se těšíme na to, že se pořádně pustíme do práce se zákazníky. Jejich odhodlání vzrostlo a není pro nás nic víc než si přát, aby rostlo i nadále.
Budeme postupně spouštět další digitální produkty, které odpovídají aktuálním potřebám firem, a budeme je pružně vylepšovat podle toho, jak se potřeby vyvíjejí. Podrobněji o tom mluví kolegyně Petra, která je hlavou vývoje našich produktů.
Náš cíl je každopádně zvýšit dopad našich digitálních produktů pro měření udržitelnosti na stovky firem.
Podrobnosti o partnerství Komerční banky s Impact Metrics. Rozhovor o tom, proč se jedna z největších českých bank rozhodla aktivně vstoupit do zelené transformace byznysu a jak chce propojit měření…
Případová studie o tom, jak Autonapůl vnímá udržitelnost a ekologii, jak probíhalo měření uhlíkové stopy, jaké výsledky výpočet uhlíkové stopy přinesl a jaké kroky Autonapůl plánuje v udržitelnosti do…
Společnost Impact Metrics představuje inovativní digitální řešení, které hlavně malým a středním firmám pomůže se shromažďováním většího objemu různorodých dat potřebných v souvislosti s měřením a…