Slavíme třetí narozeniny. Jak to všechno začalo a jaké máme další plány?

Impact Metrics slaví třetí narozeniny. Pojďme si posvítit na dvojici jeho zakladatelů a zjistit, jak to celé začalo.

Začátek Impact Metrics musíme hledat ve Fair Venture; sesterské konzultantské společnosti, kterou v roce 2018 založili Dan a Lenka Heuerovi. Chtěli do firem přinést téma udržitelného rozvoje a reportingu. To se jim celkem úspěšné dařilo u velkých hráčů. U těch menších naráželi na problém, který trvá dodnes. Malé a středně velké firmy potřebují stejnou péči, nemají ale tolik prostředků jako ty velké. Udržitelnost je tak pro ně v tomto ohledu náročná.

V roce 2020 se Martin zúčastnil jedné z přednášek Fair Venture o ESG. Udržitelnost, o kterou se odjakživa přirozeně zajímá, ho přivedla ke spolupráci s Danem. Začali tvořit žebříčky udržitelnosti. Nejprve s obchodními řetězci, následovaly banky a operátoři.

Téma dobře rezonovalo v médiích. Tehdy se na tvorbě podílely i Martina Patočková a Veronika Němcová z Ekonews. Vznik Impact Metrics tak byl logický krok vpřed – digitalizovat služby Fair Venture, a zpřístupnit je tak i menším firmám.

Víme, co chceme dělat

Týdny jsme přemýšleli nad ideálním názvem. Už jsme měli vybráno, když jsme se najednou sami sebe zeptali: Co bude v ESG důležité? Odpověď byla "měření, metriky dopadů", impact metrics. Tomu jsme se chtěli věnovat. Současný trend měření odpovědnosti firem nám potvrdil, že jsme se vydali správným směrem.

Dan: „Vzájemně se skvěle doplňujeme. Já přemýšlím nad tím, jak firmy posunout k vyšší udržitelnosti. Zatímco Martin vymýšlí, jak naše nástroje dostat k co nejvíce firmám. Funguje nám to skvěle! Až se někdy divím, že se vždy shodneme.“

Kdybychom dnes znovu stáli na začátku, udělali bychom plno věcí určitě jinak. O tom přece ale celé podnikání je... Důležité ale je, že si nikdy neříkáme, že jsme něco z toho dělat neměli.

 

🚴 Dan má několik koníčků. Je neuvěřitelné, jaké úsilí je schopen vyvinout, aby 🛠️ opravil své staré kolo, které už většina servisů odmítá opravit a pak na něm ještě jezdit 30 km do práce. Martinovi dalo dost práce, aby ho přemluvil, že „by to chtělo upgrade na 29" palcové kolo“. Pomohly až argumenty o off-setování v kontextu dojíždění do práce.

 

Nejdůležitějším milníkem v Impact Metrics je rozhodně vytvoření digitální kalkulačky uhlíkové stopy firem. Výpočet uhlíkové stopy je většinou to první, co firma v udržitelnosti dělá. A týká se to každé firmy, každý rok. Navíc je to poměrně ucelený postup, který se stále opakuje. Proto je to ideální adept pro digitalizaci. Dalším podobným milníkem bude snad představení digitálního nástroje ESG data manager.

 

Dane, v čem je Martin lepší než ty?

🎤 „Zpočátku jsme byli ve Fair Venture dost zaměřeni na naše produkty a samotnou udržitelnost. Martin nás uvedl do světa byznysu. Více jsme začali komunikovat s partnery, investory atd. Komunikace je stále to, kde já dělám krok zpět a nechávám Martina tvořit.“

 

Martine, v čem je Dan lepší než ty?

🎤 „Dan je oddaný udržitelnosti, má hluboké znalosti, mnohem širší kontext, přirozenou intuici soustředit se na impact věci s dopadem, je strukturovaný a má výjimečný smysl pro vizualizaci. Zvládá věci jednoduše interpretovat, je pragmatický, zatímco já se někdy rozevlaju.“

Rozšiřujeme svoje řady

Impact Metrics je stále malý tým, ale máme velké ambice. Rolí Martina je proto rozvíjet náš dosah s novými partnery a také má na starosti obchod. Dan se stará o to, aby vše správně klapalo – vývoj nových produktů, péče o klienty a zmíněné prezentace na téma ESG.

Martin: „Pokud bychom někdy chtěli vydělávat bez reálného přínosu k udržitelnosti, obávám se, že by do kanceláře nikdo z našeho týmu nepřišel.“

Ještě nejsme tak velcí, abychom měli hodnoty sepsané v kodexu a vylepené na zdi kanceláře. Všichni, kdo u nás pracují, chtějí v rámci práce dělat něco víc než jen splnit úkoly a dostat výplatu. Všem nám jde o to, aby se firmy staly skutečně udržitelné. To není naše PR, to je naše kultura, díky které společně tvoříme. Podle toho vypadají i naše produkty. Záleží nám na tom, aby byly skutečně přínosné. To znamená kvalitní, ale i srozumitelné a dostupné pro klienty.

 

🚴 Martin není vlastníkem Lítačky. Jezdí vždy na kole. Člověk by si ho spletl s turistou. Když se výjimečně stane, že 🚋 MDH potřebuje využít, kupuje si papírové kupony.

A naše vize?

Pokud chceš boha rozesmát, tak mu řekni své plány. Určitě chceme dále přinášet udržitelnost i do menších a středních firem a posouvat hranice v tom, jak udržitelnost firmám více zpřístupnit, ale udržet původní princip reálného snižování dopadů.

 


Další články